Fiskehandler som shop-in-shop

Fiskehandler som shop-in-shop


I løbet af de sidste par år har flere selvstændige fiskehandlere indgået samarbejde med fødevaremarkedet Meny.
Heidi Svømmekjær

I løbet af de sidste par år har flere selvstændige fiskehandlere indgået samarbejde med fødevaremarkedet Meny. Dermed drives fiskeafdelingerne i godt 10% af alle Meny-butikker af eksterne partnere. Foreløbig lover ordningen godt for begge parter. I praksis fungerer samarbejdet som en shop-in-shop. Benny Jepsen, ferskvarechef hos Meny forklarer: - Fiskehandleren er en ekstern partner, der driver en selvstændig butik. Samtidig er den en del af Meny og indgår som et vigtigt element i den samlede forretning. Derfor bliver de også en del af et ledelsesteam, sparrer med købmanden, slagteren og så videre. Vi er et samlet hold, og det betyder rigtigt meget, at vi kan tilfredsstille vores kunder. Om det så er fisk den ene dag eller kød den anden. På den måde komplementerer vi hinanden.

Gik direkte til baglandet

Af de 10-12 udliciterede fiskeafdelinger i Meny ejes halvdelen af den lille kæde “De glade fiskemænd”, mens resten består af mindre fiskehandlere. Et eksempel er Martin Maric, som driver to fiskeafdelinger under firmanavnet Fiskehalle, den ene i Meny Søborg og den anden i Meny Domus Vista. Tidligere har han haft klassiske fiskebutikker på Nørrebro og i Taastrup med alt, hvad dertil hører. Men hvordan blev han en del af Meny? - Jeg havde lagt mærke til, at de fleste Meny-er har en Lagkagehuset eller Bodenhoffs bager og tænkte derfor, at hvis bagerne kan gøre det, kan en fiskehandler også. Så jeg gik direkte til baglandet og spurgte, om der var mulighed for at drive flere afdelinger. Og det var der.

En gradvis udvikling

Ordningen er kommet i stand lidt efter lidt og er blevet mere formaliseret, efterhånden som flere fiskehandlere kom til. Benny Jepsen udtaler, - Hvis vi skal have flere shop-in-shops med fiskehandlere, skal vi tænke over, hvad vi forventer os af dem, og hvad de kan forvente sig af os. Derfor er vi begyndt at konceptualisere ordningen. Fx skal fiskehandlerne føre et grundsortiment fra Strandby Fisk (ejet af Dagrofa, red.). Med den aftale sikrer vi en vis ensartethed på tværs af afdelingerne i landet. Dertil kommer så de varer, fiskehandlerne køber andre steder. - Fisken er et stort vækstmarked, og derfor er det særligt interessant, nu hvor kødområdet er i forvandling, og fisk samtidig er et sundt alternativ. For os betyder ordningen, at vi får ekstra kompetencer ind udefra - det giver god kvalitet og kundeservice, slutter Benny Jepsen.

Kundestrøm, kompetencer og nye spilleregler

Fiskehandler Martin Maric er også positivt stemt over for samarbejdet. - Jeg er godt tilfreds. Det er selvfølgelig en noget anderledes måde at gøre det på, end hvis man havde en lille selvstændig butik. Det skal man være klar over. Der er nye spilleregler at følge, og det vil være svært for nogle, hvis de kommer fra større frihed. Til gengæld er man et meget velorganiseret sted og er garanteret en masse kunder. Set fra Menys perspektiv spiller ordningen godt ind i en større strategi. - Ambition er at fastholde positionen som Danmarks fødevaremarked nummer ét med ferskvareafdelingen som bærende DNA. Der er ingen tvivl om, at vi har gode butikker, hvor eksterne handlere finder det interessant at være med. De får del i kundestrømmen, og Meny kan nyde godt af fiskehandlernes kompetencer. Det giver tilfredse kunder, høj faglighed, et bredt sortiment, god kundeservice og stabilitet i afdelingen. Om der også er udfordringer ved den type samarbejde? - Fiskehandlerne skal føres ind i Menykonceptet. Det kræver lidt tilvænning, men det er vel meget naturligt. Derfor er det ikke en ulempe - mere bare en proces, siger Bent Jepsen.

Tidstypisk ordning

Set i et større perspektiv er denne type samarbejder et udtryk for en øget efterspørgsel på convenience – samtidig med et ønske om faglig viden og specialvarer. Så meget tyder på, at det er den vej, markedet går. Martin Maric udtaler - Egentlig er det den samme type klientel som i en almindelig fiskehandel. Kunderne hos Meny er allerede meget orienterede imod specialforretninger. Samtidig er det blevet sværere at køre specialbutik, og supermarkederne er blevet så meget dygtigere. Så jeg har generelt et indtryk af, at det hele er ved at ændre sig.

Næste skridt for Meny?

Hvordan ser det ud for fremtiden? Kan man forestille sig, at ordningen også breder sig til at inkludere andre ferskvareafdelinger på sigt? - Det er hverken konceptualiseret eller i tankerne. Vi er meget bevidste om mængden af udlicitering i forhold til at bevare Meny DNA-en. Vi har allerede en del Lagkagehuset-bagere, men der er ikke planer om eksterne partnere på slagteri og osteområdet, slutter Benny Jepsen.

Tilbage

Accceptere cookies fra dette websted

Dette websted bruger cookies til at analysere din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet

Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger, i din browser

Nej tak til cookies Kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies